Etapele principale ale activitatii de proiectare a activitatilor
didactice sunt:
1. incadrarea lectiei sau a activitatii didactice in sistemul de lectii sau in planul tematic
2. stabilirea obiectivelor operationale
3. prelucrarea si structurarea continutului stiintific
4. elaborarea strategiei didactice
5. stabilirea structurii procesuale a lectiei/activitatii didactice
6. cunoasterea si evaluarea randamentului scolar:
a) stabilirea modalitatilor de control si evaluare folosite de profesor
b) stabilirea modalitatilor de autocontrol si autoevaluare folosite de elevi
Activitatea didactica are in fond un caracter procesual, ea se desfasoara in etape, secvente logic articulate. Rezulta ca stabilirea de obiective concrete urmeaza sa se suprapuna pe secvente de lectie/activitate.

Investeşte în oameni!
Proiect cofinanţat din Fondul
Social European prin Programul Operaţional Sectorial
pentru Dezvoltarea Resurselor
Umane 2007-2013
Axa prioritară 1: „Educația și formarea profesională în sprijinul
creșterii economice și dezvoltării societății bazate pe cunoaștere”
Domeniul major de intervenţie 1.3: „Dezvoltarea resurselor umane din educație și
formare profesională”
Titlul proiectului: „Retea de formare continua a cadrelor didactice pentru
a utiliza multimedia, instrumentatia virtuala si web 2.0 in aria curriculara
Matematica si stiinte ale naturii (ProWeb)”
Cod contract: POSDRU
1.3/157/S/141587
Unitatea de învăţământ:
|
Şcoala
Gimnazială “Profesor Lucian Pavel”
|
|
Clasa:
|
a IV-a
|
|
Profesor:
|
MALCIU MARILENA
|
|
Modulul:
|
Elemente intuitive de geometrie
|
|
Subiectul:
|
Figuri geometrice
plane . Aplicaţii
|
|
Tipul lecţiei:
|
Lecție de dezvoltare a capacităților de
acțiune și transfer
|
|
Competenţe specifice:
|
C 2.1; C2.2;C2.3;C2.4;C4.1;C4.2;C4.3;C5.1;C5.3.
|
|
Obiective operaţionale:
|
01. să recunoască figurile
geometrice plane, denumindu-le (punctul, dreapta , semidreapta , segmentul de
dreaptă) ;
02. să aleagă instrumentele
potrivite pentru construirea figurilor geometrice ;
03. să opereze corect cu
funcţiile calculatorului ;
04. să deseneze
dreptunghiul cu ajutorul instrumentelor /cu mâna liberă ;
05. să calculeze perimetrul
dreptunghiului;
06. să rezolve probleme care implică determinarea perimetrului unui
dreptunghi prin calcul.
|
|
Resurse procedurale
(strategia didactică)
|
Metode şi procedee didactice:
|
exerciţiul,
conversaţia, problematizarea, explicaţia, munca independentă, „Braistorming”,
operare pe calculator - AeL,
|
Mijloace de învăţământ:
|
·
instrumente de geometrie , fişe de lucru , marker, flipchart , calculatorul
|
|
Forme de organizare a activităţii:
|
Activitate individuală , frontală , pe
grupe de elevi
|
|
Resurse bibliografice:
|
M.E.C., Programa
de matematică pentru clasa a IV-a, Bucureşti,1998;
Mihaela Singher , Matematică–manual pentru clasa
a IV-a, Editura Sigma , Bucureşti,2006;
Neacşu, Ioan, Metodica
predării matematicii la clasele I-IV, Editura Didactică şi
Pedagogică, Bucureşti, 1988.
|
|
Durata:
|
50 minute
|
SCENARIUL DIDACTIC
Secvențele lecției/
dozare timp
|
Obiective operaţionale
(coduri )
|
Eşalonarea conţinutului
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||||||||||
Activitatea
profesorului
|
Activitatea
elevilor
|
Metode
şi procedee
didactice
|
Mijloace de învăţământ
|
Forme
de
organizare
|
|
|||||||||
1. Moment organizatoric
( 2min.)
|
|
Captează
atenția elevilor și stabilește o atmosferă proprice desfășurării lecției .
|
|
|
|
|
|
|||||||
2. Reactualizarea
cunoștințelor
(5 min.)
|
|
Verifică
efectuarea cantitativă şi calitativă a temei .Face aprecieri .
Spune
cuvintele figuri geometrice şi
solicită elevilor să spună la ce se găndesc
auzindu-le .
|
Elevii răspund la
întrebări
|
exercițiul,
problemati-zarea
|
|
Frontală
|
Orală
|
|||||||
3.Anunţarea subiectului şi a obiectivelor lecţiei
(
2min.)
|
|
Lansează
prima etapă a lecţiei-Desenarea fig.geometrice (în programul AeL) .
Ce
figuri geometrice sunt în chenarul albastru ? Care sunt instrumentele care vă
vor ajuta să le desenaţi în partea dreaptă?
Indică
, pe rând , ceea ce trebuie să deseneze . Verifică corectitudinea
îndeplinirii sarcinii, la fiecare pas . Solicită elevii să citească
definiţiile pentru fiecare figură geometrică ,scrise pe ecranul monitorului .
|
|
Conversația
|
|
|
|
|||||||
|
O1
O2
O3
O4
|
Aplicatie
II.
Pasul
1. Lansează pagina pe care apar mai multe poligoane care trebuie împărţite în
triunghiuri . Ce vedeţi pe ecran ? Ce este un poligon ?
Care este numărul minim de laturi pe care îl
poate avea un poligon? Cum se numeşte poligonul cu trei laturi ?
Pasul
2 . Lansează pagina cu poligoanele care trebuie împărţite în triunghiuri .
Pasul
3. Lansează pagina cu triunghiurile care trebuie intersectate pentru a reda
interiorul unui triunghi , al unui patrulater şi al unui pentagon .
Verifică
, la fiecare etapă corectitudinea îndeplinirii sarcinilor . Intervine acolo unde este cazul .
|
-îşi
spun părerile
-numesc
figurile geometrice de pe ecran şi instrumentele necesare pentru a le desena
;
-desenează
figurile geometrice indicate
-1-2
elevi citesc fiecare definiţie
-observă
imaginea şi răspund la întrebări ;
-urmăresc
modelul dat de calculator
-îndeplinesc
sarcina de a împărţi fiecare poligon în mai multe triunghiuri
-pe
măsură ce îndeplinesc sarcinile ridică mâna pentru a anunţa îndeplinirea lor
.
|
Conversația
Experimentul
virtual;
Descoperirea
dirijată
Explicația, descoperirea
dirijată , experimentul virtual , conversația euristică.
Explicația,
descoperirea dirijată,observația
Descoperirea dirijată ,
Experimentul virtual
Conversația,
Experimentul virtual,
Experimentul virtual,
Descoperirea dirijată
|
Softul AeL
Softul AeL
|
Individuală
Individuală
Activitate frontală
Activitate individuală
Activitate individuală
Activitate individuală
Activitate individuală
|
Observarea directă
Observarea directă
Observarea
directă
Observarea directă
Observarea directă
Observarea
directă
Observarea directă
|
|||||||
5.Obtinerea
performanței
(2min.)
|
|
Problemă
:
Un
teren de joacă în nisip de formă dreptunghiulară are lungimea de 16 m şi
lăţimea de
6 m . Ce
lungime are gardul care împrejmuieşte acest teren ?
-se
citeşte enunţul
-se
analizează problema :
Despre
ce este vorba în problemă?
Care
este prima informaţie pe care o avem despre acest teren?
Ce
vom realiza mai întâi ?
Ce
ştim despre acest dreptunghi ?
(L=16m
, l=6m)
Ce
înseamnă că este împrejmuit cu gard ? Ce reprezintă , de fapt această
împrejmuire pentru dreptunghiul desenat de voi ?
Ce
este perimetrul ?
Deci
, ce trebuie să aflăm ca să raspundem la întrebarea problemei ?(P=2xL+2xl sau
P=2x(L+l)
|
Răspund și se
conformează cerințelor profesorului
|
Problematiza-rea ;
Algoritmiza-rea
|
Manualul, culegerea de
probleme
|
Activitate pe grupe
|
Pe întreg parcursul
desfășurării activității;
Realizarea
feed-back-ului
|
|
||||||
6. Asigurarea
feed-back-ului
( 2min.)
|
O5
|
Solicită elevilor
rezolvarea sarcinilor de lucru din
softul AeL.
Precizează
timpul de lucru și supraveghează activitatea elevilor.
Notarea elevii şi comunică
nótele obținute de aceștia.
|
Respectă cerințele
profesorului
Corectează tema
verificând răspunsurile cu cele de pe tablă
|
Problematizarea ;
Jocul didactic
|
|
Individuală
|
Frontală
|
|
||||||
7.Asigurarea retenţiei
şi transferului cunoştinţelor şi deprinderilor( 2 min.)
|
|
Distriuie fişele de evaluare
curentă (anexa 1).
Tema pentru acasă .
Face aprecieri colective şi
individuale
|
Notează în caiet tema
pentru acasă
|
|
|
|
|
|
||||||
8.
Aprecieri şi recomandări
|
|
-face
aprecieri verbale colective și individuale privind respectarea modului de
lucru ,
dacă
activitatea s-a încadrat în timp ,dacă între membrii grupului ( la
activitatea pe grupe) a existat colaborare ;
-apreciază
prin laude activitatea elevilor ;
-notează
elevii.
|
|
Conversația
|
|
|
Observarea sistemică
|
|
||||||
TITLUL
EXPERIMENTULUI VIRTUAL (Programul AeL)
Anexa 1
Numele ………………………….. Data …………………..
Fişă de evaluare curentă
|
Adevărat sau fals ?

|
|
A F
2. Dreptunghiul are laturile două câte două paralele
şi egale .
|
|
A F
3. Dreptunghiul are numai un
unghi drept .
|
|
A F
4. Diagonalele dreptunghiului
sunt egale .
|
|
A F
|
|
5. P = 2 x L + 2 x l sau
P = 2 x ( L + l )
|
|
A F
6. Dreptunghiul are o singură axă
de simetrie .
|
|
A F



Criteriu
|
Începător
|
Mediu
|
Expert
|
Implicarea în activităţi
|
|
|
x
|
Realizarea legăturii dintre suportul teoretic şi desfăşurarea efectivă a
experimentului
|
|
x
|
|
Prelucrarea şi interpretarea datelor obţinute
|
|
x
|
|
Corectitudinea observaţiilor realizate
|
|
x
|
|
Utilizarea corectă a calculatorului
|
|
|
x
|
Concluzii
Utilizarea platformei virtuale
AeL completează procesul tradițional de
predare-învățare, este o metodă de instruire modernă și flexibilă care asigură
o învățare individualizată ( ritm propriu, stil personal , prin descoperire ca
urmare a interacțiunii cu SE) , accesibilizarea fenomenelor ( experimentul
virtual ) .
Conţinutul digital educaţional AeL
eContent este special dezvoltat pentru a sprijini procesul de predare/învăţare,
fiind proiectat şi prezentat într-o manieră atractivă, modernă şi motivantă.
Lecţiile multimedia interactive oferă noi metode de învăţare care îmbunătăţesc
performanţa şcolară, şi contribuie, prin atingerea obiectivelor operaţionale
propuse, la formarea de aptitudini, abilităţi şi competenţe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu